یکشنبه, 22 دی 1392 11:10

راهبران به خط پایان رسیدند

نویسنده

نخستین دوره‌ آموزشهای تخصصی «راهبری فضای مجازی» هم به پایان رسید. در قالب این دوره آموزشی که آنرا با همراهی همکارانم در مدیریت راهبری فضای مجازی موسسه جوانان آستان قدس برگزار کردیم، 12 سرفصل مختلف تخصصی که آنها را با مشورت اساتید گرانقدر حوزه فناوری و رسانه تنظیم کرده بودیم، توسط 12 استاد معتبر ملی به مخاطبانمان آموزش داده شد.

برخی از عناوین و سرفصل‌ها اینها بودند:

تحلیل تاثیرات دو طرفه رسانه‌های مجازی و زندگی حقیقی در جامعه جوان ایرانی، شیوه‌های نوین مدیریت در فضای مجازی، ابزارشناسی اینترنت، روزآمدترین تکنیک‌ها و روش‌های عرضه محتوا در فضای مجازی (مصاحبه خلاق در ویژه‌نامه‌های اینترنتی، ویراستاری در فضای مجازی و ...) که با حضور صاحبنظرانی همچون آقایان دکتر منتظر قائم، عاملی، گیل‌آبادی و چهره های سرشناسی مثل کامران نجف‌زاده، محمدحسین جعفریان، حجت‌الاسلام زائری و... به شیوه کارگاهی برگزار شد.

در این دوره نسبتا طولانی مدت (دو ماهه) که در بعداز ظهر روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آذر و دی امسال در ساختمان مرکزی موسسه جوانان آستان قدس برگزار شد، 150 نفر از دست اندرکاران و فعالان سایتهای اینترنتی مشهد؛ از مجموعه هایی همچون آخرین خبر (وابسته به روزنامه خراسان)، شهرآرا آنلاین، مشهد تریبون، مشهد پیام، پورتال آستان قدس رضوی، سایت ولی امر و نهادهایی همچون آموزش و پرورش خراسان، معاونت فرهنگی دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی و... حضور داشتند.

قرار است از مجموع جلسات برگزار شده در قالب این دوره که تاکنون در شهر مشهد فاقد سابقه اجرایی بوده است، یک نرم افزار (حاوی فیلمها، فایلهای پاورپوینت اساتید و نکات آموزشی برگزیده هر یک از فصول) آماده و در مراسم اختتامیه دوره که احتمالا اواخر بهمن ماه برگزار خواهد شد، رونمایی شود.

برای دسترسی به اخبار و آلبومهای تصویری این دوره بهتر است سری به سایت اختصاصی آن در این لینک بزنید.

اگر هم خودتان در این دوره حضور داشته اید، مرور آن در این چند ویدئوموزیک کوتاه، بی گمان دلچسب خواهد بود؛ جلسات آقایان کامران نجف زاده، مجید فکری، شهرام گیل آبادی و حجت الاسلام دکتر سعیدرضا عاملی.

 

 

 

 

«تن تن» را که می شناسید؟ منظورم همان خبرنگار جوان کنجکاوی است که به مدد خیال پردازی های معرکه خالقش (هرژه)، نامی در جهان کمیک های مشهور جهان برای خودش دست و پا کرده است و بچه های دیروز و امروز را با ماجراهای خارق العاده اش، سرگرم کرده و می کند. اصلی ترین ویژگی این قهرمان کارتونی، غریزه سیری ناپذیر او در فضولی و آمارگیری بود؛ یا به تعبیر محترمانه ترش، حقیقت جویی و رمزگشایی از معماهای پیچیده! او در این کار خبره بود و با وجود آنکه نه مثل سایر ابرمردهای محبوبمان (سوپرمن، اسپایدرمن و...) به قدرتهای افسانه ای دسترسی داشت (پرواز کند یا کوه را جابجا کند) و نه از ابزارهای پیچیده تکنولوژیکی بهره مند بود (مثل رفیقمان بتمن با آن موتور همه فن حریفش)، با دست خالی و یک مداد و دفترچه ساده، به دل حوادث رخنه می کرد و پنهانی ترین اسرار جنایتکاران را روی دایره می ریخت. اگر هم در محبسی گرفتار می شد، برای همه مان قابل حدس بود که سگ کوچک وفادارش (میلو) از پنجره ای شکسته پائین می پرد و طناب های دست صاحبش را باز می کند؛ به همین راحتی!

«بررسی میزان «وابستگی به اینترنت» در جوانان شهر مشهد و پیامدهای آن بر ارتباط با «همسالان»؛ این موضوعی بود که من برای پایان نامه دوره کارشناسی ارشدم در رشته علوم ارتباطات اجتماعی برگزیده بودم و آنرا با راهنمایی و حمایت های دلسوزانه استاد خوبم (خانم دکتر امیرپور) در روزهای پایانی شهریورماه گذشته، با موفقیت نیز دفاع کردم.

در بخشی از این پایان نامه می بایستی با آزمودن فرضیاتم در میان مخاطبان پژوهش (جوانان شهر مشهد) صحت و سقم آنها را محک می زدم. از اینرو با قرار دادن سه پرسشنامه ای که گویه هایشان من را به سمت هدفی که در ذهن داشتم راهبری می کردند، در سایت شخصی ام و دعوت از کاربران مشهدی برای تکمیل آنها (به روش گلوله برفی)، این فرآیند را به جلو بردم.

در این مسیر 400 جوان مشهدی با لطف و منتی که بر من نهادند، بخشی از وقتشان را به حضور در سایت و پاسخگویی به سوالاتم اختصاص دادند که البته من هم این قول را به آنها دادم تا نتیجه تحقیقاتم را با آنها نیز به اشتراک بگذارم.

مطلبی که پیش رویتان است؛ در اجابت آن قول و البته در ادامه پاسخی خصوصی که برای تک تک آن کاربران ارسال کرده ام و نتیجه تست «یانگ» آنها (شناسایی میزان اعتیاد کاربران به اینترنت) را در اختیارشان قرار داده ام، جهت اطلاع این دوستان عزیز و همچنین عموم پژوهشگران و علاقمندان به مباحث رسانه ای، منتشر می گردد. امید که به کار آید و مقبول نظر افتد.

تابستان امسال و برای محک زدن فرضیات پایان نامه تحصیلاتم، چند پرسش نامه را از طریق اینترنت در اختیار کاربران مشهدی قرار دادم تا اولا میزان اعتیاد آنها به اینترنت را شناسایی و ثانیا تاثیرات احتمالی آن بر رابطه آنها با هم نسلانشان را هم رصد کنم. برای تشخیص میزان اعتیاد مخاطبانم به اینترنت، مجبور بودم در این رابطه به چند منبع مختلف سر بزنم. مطلب حاضر چکیده آن مطالعات و تست استانداردی است که برای سنجش مورد نظرم در نهایت انتخاب کردم.