در طول سالهای گذشته، در پروژه های متعددی به عنوان سردبیر، دبیر تحریریه، مدیر اجرایی و نویسنده مطبوعات نقش داشته ام اما راستش را بخواهید، شاید از میان همه آنها، سه یا چهار کار بوده اند که هم از انجام دادن آنها لذت برده ام و هم خروجی شان، برابر هدف و رسالتی که در پی تحقق آن بوده اند، چیز دندان گیری از آب درآمده است. در سایر موارد یا اقتضائات سازمانی کارفرمایان باعث می شده که چارچوبهای محصول نهایی بیش از آنکه در خدمت رضایت مخاطبان باشند، درد بی علاج خودسانسوری ناشرانشان را التیام ببخشند و یا اصولا محلی برای تجربه گرایی و آزمودن قالبهای نو وجود نداشته...

در این میان اما هر از چندگاهی این فرصت مهیا می شود تا این فضای عمومی را بشکنم. نمونه اخیرش، شماره های جدید ماهنامه «همگام» است که در دوسال اخیر سردبیری آنرا بر عهده داشته ام. این نشریه راهبردی که مخاطبان آن مدیران و کارشناسان شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی و موسسات فرهنگی تابعه آن هستند، تلاش می کند تا در ضمن ارائه نمایی شفاف از وضعیت فعالیتهای در حال اجرا و در پیش فرهنگی در آستان قدس، بر روی برخی نقاط قوت و ضعف مخاطبان خود نیز متمرکز شده و در قالب یادداشت های کوتاه تحلیلی آموزشی، رویکرد راهبردی خودش را محقق سازد.

ماه گذشته، ایجاد هارمونی در میان بخش های مختلف این مجله 84 صفحه ای که البته نزدیک به یک سوم آنرا پرونده ای ویژه با موضوع «بررسی میزان توفیق آستان قدس رضوی در اثربخشی مخاطبان در میادین ورزشی» به خودش اختصاص داده است، کار دشوار اما دلپذیری بود که به نظرم نتیجه نهایی اش، مجله آبرومندی در گروه نشریات با مخاطب سازمانی از آب درآمده است.

چنانچه مایل بودید تا به این مجله دسترسی داشته باشید، می توانید به پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی فرهنگی آستان قدس رضوی، مراجعه کنید.

در میان مجموعه همکاران و دوستانی که در طی این چند سال در دنیای رسانه داشته و دارم، چند نفر خاص همیشه گل درشت تر از سایرین بوده اند؛ آن هم نه تنها از منظر من به عنوان دوست یا همکارشان، بلکه خود آنها دارای ویژگی ها یا توانمندی هایی بوده  و هستند که از چشم جامعه و نخبگان اجتماعی هم به دور نمانده و باعث شده این گروه از جوانان، همواره در اجتماعات مختلفی بدرخشند و این فرصت و امکان را داشته باشند که توانمندی هایشان را عرضه کنند.

یکی از این افراد خانم میرمرتضوی است، یا به تعبیر کامل و شناسنامه ای خودشان؛ هدیه سادات میرمرتضوی. این نویسنده خوش قلم مشهدی که از جمله بهترین همکاران من در وبسایت «آستان مهر» بوده است (ایشان دبیری تحریریه باشگاه فعلن مجردها را در این سامانه اینترنتی بر عهده دارند) تاکنون در عرصه های مختلفی قلم زده اند؛ از داستان نویسی به شکل حرفه ای (که برایشان جوائز متعدد و حضور در تیم های داوری را به دنبال داشته) تا نمایشنامه نویسی برای برنامه های رادیویی و سرایش شعر (که منجر به انتشار چندین جلد کتاب بویژه برای گروه سنی کودک و نوجوان شده است).

شنبه, 02 دی 1391 09:23

حریق خزان را از دست ندهید

نویسنده

تازه ترین آلبومی که با محبت یکی از دوستانم به دستم رسید و گوش داده ام، اثر تاثیرگذاری است از علیرضا قربانی؛ خواننده سنتی خوب کشورمان. جذابیت این آلبوم جدا از انتخاب های سنجیده ای که در آن در زمینه «شعر» صورت گرفته، سوز دلپذیری است که در صدای قربانی موج می زند و در کمتر خواننده ای آنرا سراغ دارم. از اینرو با افتخار، این آلبوم را به همه دوستانم پیشنهاد می کنم.

برای گوش دادن به آواز «حریق خزان» در این آلبوم، کلیک بفرمائید.

(بی گمان، با جستجویی کوتاه در اینترنت، تمام قطعات این آلبوم شنیدنی را به صورت رایگان پیدا خواهید کرد، اما اجازه بدهید که بنده صرفا به ارائه همین یک لینک بسنده کنم و شما را مخاطب روشنفکری فرض کنم که با شنیدن همین یک قطعه، این انگیزه را خواهید یافت تا با مراجعه به اولین فروشگاه محصولات فرهنگی، آلبوم اورژینال آنرا خریداری کرده تا بدین وسیله سهمی در حفظ کپی رایت آثار فاخر فرهنگی کشورمان داشته باشید...!)

برای آشنایی با «علیرضا قربانی» کلیک بفرمایید.

برای مطالعه یکی از پرخواننده ترین گفتگوهای او با رسانه ها، کلیک بفرمائید

برای ایجاد انگیزه در شما، صرفا خواندن همین یک جمله از گفتگوی مذکور، کافی است: «موسیقی در کشور ما به شکل بنیادی هنوز دارای مشکل است، ما کماکان هنوز مشکل فقهی موسیقی داریم. من با گوش‌های خودم شنیدم که بعضی از مسئولین موسیقی می‌گویند ما که به این کار می‌پردازیم نمی‌دانیم که عاقبت بخیر می‌شویم یا نه، مشکل شرعی داریم یا نه...»

 

چهارشنبه, 29 آذر 1391 13:20

ناوبری وب

نویسنده

کتاب «ناوبری وب» که حاصل تجربیات حسین انتظامی در عرصه روزنامه‌نگاری آنلاین است از سوی انتشارات خبر امروز منتشر شده است.

کتاب «ناوبری وب» نوشته حسین انتظامی منتشر شد.«سایت‌های پر مراجعه، الکترونیک، دیجیتال، سایبر یا آنلاین؟، چگونه بر «داده» مدیریت کنیم؟، معیارهایی برای حرفه‌ای بودن، نظرسنجی اینترنتی، مقام آگاه، مدیریت منابع انسانی، سوء کاربری و...» از جمله عناوین فصل اول کتاب است.

در بخشی از فصل اول با عنوان «شتر دیدی، ندیدی» می‌خوانیم:

«روز یکشنبه حدود فاصله 8 تا 11 شب، رسانه‌های داخلی آزمون خوبی ندادند. ماجرا مربوط به خبر اعلام استعفای وزیر اطلاعات،‌ موافقت رئیس جمهور و مخالفت رهبر معظم انقلاب با این تغییر بود. موضع نگارنده درباره این رخداد از زاویه فکری و سیاسی مشخص است اما از زاویه آسیب شناسی رسانه ای نکاتی به عرض می رسد :

اشتباهی که همکاران رسانه‌ای ما در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری می کنند این است که خبر را به طور کامل و بدون هیچ توضیحی از روی خروجی خود بر می‌دارند. شتر دیدی، ندیدی! اگر این کار در یک روزنامه تا پیش از آن که به چاپخانه برود، شدنی است اما خبرگزاری و سایت خبری مثل تلویزیون‌اند، یعنی همین که خبری را اعلام کردی، دیگر نمی‌توانی پاکش کنی. می‌توانی همان را لحظه به لحظه تکمیل کنی، می‌توانی از مخاطب عذرخواهی کنی و بگویی اصل خبر نادرست بوده، می‌توانی درباره‌اش گمانه‌زنی یا تحلیل بگذاری اما نمی‌توانی از صفحه روزگار پاکش کنی. درست است که نرم افزار به تو این امکان را می‌دهد که پاک کنی اما نباید و نمی‌توانی این کار را بکنی . بله ، ‌می‌شود ولی بر مبنای «کردیم و شد»!

رسانه های آنلاین (رادیو‌ ،تلویزیون ، خبرگزاری و سایت خبری) به کامیون یا اتوبوسی می‌مانند که همیشه راننده اصلی باید پشت فرمان بنشیند. اگر کامیون یا اتوبوس وقتی در جاده کفی یا کم خطر قرار می‌گیرد راننده اصلی جرات می‌کند یا به خود اجازه می‌دهد که فرمان را به دست شاگرد بدهد و دمی بیاساید، چنین ریسکی در رسانه‌های خبری آنلاین مخاطرات بزرگی در پی دارد . پس چه بهتر که نفر جانشین نیز لااقل گواهینامه پایه یک داشته باشد و اگرچه مهارت‌های راننده اصلی را ندارد ولی لااقل راننده باشد.

همین کارها را می‌کنیم که مردم به رسانه‌های داخلی بی‌اعتماد می‌شوند. اگر به اتکای منابعی که از نظر خودمان موثق بوده‌اند، اعلام کرده‌ایم که وزیر اطلاعات استعفا کرده و رئیس جمهور هم پذیرفته و متن کامل نامه‌نگاری‌ها را هم می‌گذاریم منطقا نباید آن را از روی خروجی خود «بیخ کن» کنیم زیرا این واقعه، بخشی از تاریخ است. می‌توانیم با تکنیک خبر تکمیلی،‌ مرتبا رخدادهای جدید و تحولات و تبعات مرتبط را پوشش دهیم. حتی می‌توانیم کل فرایند را تحلیل کنیم و مداخله رهبری را از زاویه چهار وزیر حاکمیتی (اطلاعات، خارجه، کشور و دفاع) طلب کنیم و در تیتر و لید و ادبیات خبر و پس زمینه خبر به رئیس جمهوری انتقاد کنیم. حتی می‌توانیم وقتی پایگاه اطلاع رسانی دولت و خبرگزاری رسمی دولت خبر استعفای وزیر را اعلام کرد با دیده تردید به آن بنگریم و این تردید یا پیش بینی‌های خود را در خبرمان نشان دهیم اما یادمان باشد وقتی خبر را ما نیز به نقل از آنان اعلام کردیم؛ دیگر نمی‌توانیم از روی خروجی برداریم و فقط راه اصلاح و تکمیل و باز کردن زوایای جدید باقی می‌ماند...

کتاب «ناوبری وب» از سوی انتشارات خبرامروز به قیمت 3000 تومان منتشر شده است.

کتاب «تاریخ اجتماعی رسانه‌ها؛ از گوتنبرگ تا اینترنت» نوشته ایسا بریگز و پیتر بِرک و ترجمه دکتر حسن نمک‌دوست تهرانی توسط انتشارات همشهری منتشر شد.

در مقدمه مترجم درباره این کتاب، آمده است: «کتاب، دوران آغاز مدرن و اختراع حروف متحرک چاپی و انتشار کتاب‌های چاپی تا پیدایش روزنامه، پست، تلگراف، عکاسی، سینما، تلفن، رادیو، تلویزیون، ماهواره و اینترنت را در بر می‌گیرد؛ رسانه‌هایی که درون مرزهای جغرافیایی و در تعامل با جامعه بلافصل خود متولد شده‌اند و در وهله نخست باید در چنین بستری مطالعه شوند، به سرعت مرزها را در می‌نوردند و خصلت و کارکردی جهانی می‌یابند. روی‌کرد فراگیر نویسندگان کتاب به مفهوم وسایل ارتباطی، حمل‌ونقل را هم شامل می‌شود و از همین رو کنش متقابل انسان‌ها و جامعه‌ها با راه‌ها، راه‌آهن‌ها و آبراهه‌ها و وسایلی هم‌چون کالسکه، قطار، دوچرخه، بالن، کشتی، هواپیما، اتومبیل، زیردریایی و موشک نیز در کتاب کاویده شده است.»

این کتاب در 657 صفحه و با قیمت 15000 تومان منتشر شده است.

صفحه1 از5